fredag 24 juli 2009

Taket är på!

Hej!

Som lovat så följer två uppdateringar med nytt avlopp och ett nylagt tegeltak!

Den 20/7 hade vi samlat ihop ett glatt arbetslag som beslutsamt körde upp tegel på taket. Vi var totalt sju personer som slet på kvällen. Det var Jonas, Petter, pappa Per, jag själv, Madde, Lasse och Annika som arbetade.

Arbetet började dock lite snöpligt på eftermiddagen. Jag hade tidigare varit inne i Örebro och hyrt en tegeltransportör och när vi väl skulle börja så blev det strömlöst.... Suck.

Efter ca 1,5 timme så hade Fortum fått koll på sina kablar och strömmen var tillbaka. Vi arbetade på hårt och jag tror de flesta var "bra" trötta när den sista tegelpannan var på plats.

Under de följande dagarna så har jag, pappa och Jonas "lagt" tegeltaket. Framsidan blev klar den 23/7.

Vi har kvar att sätta vindskivor på södra sidan och sedan återstår ett litet arbete med att mura en ny skortsten...


se vad fint taket blev


tre ur "arbetslaget". Fr vänster: Jonas, Viktor och Petter



pannorna är uppe. tegeltransportören är rest mot ställningen

Nästa steg i renoveringen är att få huset klart utvändigt. Utvändig gips och panel ska på utbygget. Huset ska målas. Takfot ska brädas in runt om huset. Hängrännor kommer förhoppningsvis på plats nästa vecka.

Sedan får vi hoppas att vi får ner jordvärmeslang snart.

1 kommentar:

mig & alice sa...

BAAAAAHHHHHHHH Vilket vackert hus ni köpt!!!!
Och den utbyggnaden till gjorde verkligen sitt.

Det ser ut som att det alltid har sett ut så :-).

Jag som ni förstår är inte ett dugg avundsjuk på ert hus...inte det minsta lilla ;-).

Snacka om att detta hus kommer att bli paradiset på jorden när ni är klar...Ni kan väl hojta till om ni snubblar över något liknande till mig? :-).

Jätteroligt att ha er i butiken häromdagen. Kan inte annat än känna mig lite småstolt att du valde att få födelsedagspresenter ifrån min butik....även om nu Olle fick de flesta ;-).
Men det är ju såna presenter vi mammor blir glada över också :-).

Ha det så himla gott och välkomna tillbaka.
Kraaam på er.
Melinda

Östragården 3 innan renoveringen

Östragården 3 innan renoveringen
Östragården har i folkmun ett annat namn, nämligen "Kalvavreten"