onsdag 20 maj 2009

Stolpning utbygge!

Hej!

Det börjar visst bli lite "glest" mellan uppdateringarna... Jag ska försöka bättra mig med det!
Vi har nu börjat med att stolpa utbygget. Stolpvirke är i dim. 45x170. Invändigt ska jag sedan regla på en "installationsvägg" i 45x45 virke.


de två första väggarna är stolpade

I mellanbjälklaget har jag valt att lägga 45x145 på c-c 400 mm. Detta för att få ut så hög takhöjd som möjligt.



bjälkarna i mellanbjälklaget ligger på plats


olle visar farfar hur det ska gå till... :-)


så här ser gaveln ut när stolpar och mellanbjälklag är på plats
det som saknas är bröstningar/överliggare för fönstren

Nästa del i projektet blir att "byta" tak. Vi kommer börja med att bygga haki-ställning på båda långsidorna. Sedan skall det gamla taket rivas av. Skorstenen skall rivas. Sedan ställer vi reglar på de gamla åsarna på c-c 1200. Jag har tänkt att använda 45x145 till det. När de ny reglarna ligger på plats så vet vi den nya takhöjden. Då kan vi se hur höga stolparna ska bli till plan 2 på utbygget. Jag hoppas att vi kan ha ett nytt tak på huset och utbygget färdigstolpat inom en månad... Vad tror ni....

2 kommentarer:

Villa Nian sa...

Visst kommer ni ha färdigstolpat om en månad. Ni som är så många om att hålla på. Ordentliga stolpar ni har. Men detta med tomten runt om kring.. Visst känns det som man har huset på en "Amerikansk skitig bakgård" med bara en massa bråte? Drömmer om en städad trädgård

Villa Nian sa...

Hej igen och tack för idén med bildomkraften för att höja taket etc. Visserligen en himla självklar sak när man väl tänker på det. Vi höll på att leta stämpar med "pumpfunktion" men detta var ju klart enklare och billigare.
Ville bara berätta att vi har länkat till er från vår blog. Hoppas det är ok.

Östragården 3 innan renoveringen

Östragården 3 innan renoveringen
Östragården har i folkmun ett annat namn, nämligen "Kalvavreten"