lördag 2 maj 2009

Nya projekt

Hej!

Nu har det nästan gått två veckor sedan gjutningen. På nått vis känndes det som om luften gick ur oss efter det... Det kanske var "spännningen" som släppte eller vad vet jag...
Hur som helst så är ju huset långt ifrån klart och nu i valborgshelgen så är vi på gång igen!
Under de första dagarna i maj så har vi höjt taket i köket. Längden på köket är ca 5,8 m och på den sträckan så var det en diff på ca 160 mm. Vi prövade att hugga ur ovanför bjälkarna i mellanbjälklaget. Sedan skulle det bara vara att pumpa upp taket med en domkraft. Sagt och gjort. Se bilderna nedan.


stämp och domkraft under arbetets gång.

taket ligger nu på plats. jämför med den gamla taklisten


en närbild på skillnaden mellan taklisten och taket efter höjningen

ett "litet" sidoprojekt är att rensa murstocken från kaj-bon. mycket "mysigt" finns i den kan jag lova.
Nästa steg är att börja med utbygget. Jag hoppas vi kan börja lägga ut syllen nästa vecka. Det skall verkligen bli spännade att se huset nya utseende.

1 kommentar:

Mia sa...

Hej!

Vad roligt att du kikade in hos mig. Bokstäverna är Panduros mallbokstäver i kartong som jag ritat av och sen fyllt i med svart färg. Lätt som en plätt!

Kramar Mia

Östragården 3 innan renoveringen

Östragården 3 innan renoveringen
Östragården har i folkmun ett annat namn, nämligen "Kalvavreten"